Ellas responstråd!

Har du noe grafikk du vil vise frem? Eller kanskje en hjemmeside? Noe du vil ha respons på? Vis det fram her!

Ellas responstråd!

Innlegg Ella Iselin Howells » 28 Mai 2012 15:12

Okey! Jeg synes det med respons er FRYKTELIG skummelt, men jeg har skjønt at det egentlig er en god ting hvis jeg har noen intensjon om å bli flinkere.
Derfor håper jeg dere ikke er superstrenge når dere gir kritikk, da! Hehe.


Alt mulig havner her, så forvent dere alt fra skoleoppgaver til tegninger til musikkgreier, yes.
Bilde
Brukerens avatar
Ella Iselin Howells
Basilisken i Mysteriekammeret
 
Innlegg: 2760
Registrert: 21 Feb 2010 15:10
Bosted: Oslo, Norge


Re: Ellas responstråd!

Innlegg Ella Iselin Howells » 28 Mai 2012 15:15

Tentamen 2012, hehe

Oppgaven var:
"Pappa hadde ledd av meg da jeg stod og ordnet meg foran speilet i dag tidlig. Han trodde jeg var forelsket... Lite visste han om hvordan det var å føle seg utenfor, bli hvisket om og ledd av.."
Ta utgangspunkt i det som står her, og skriv en sakpreget tekst om temaet.
Tittel: Å le av er noe helt annet enn å le med.

Å le av er noe helt annet enn å le med

Er det noe vi ofte glemmer, så er det hvordan en ting kan bety noe annet. Hvordan et
smil ikke nødvendigvis forteller om en person er glad eller trist, eller hvordan “det går
bra” gjerne betyr det helt motsatte. At vi bør være mer oppmerksomme på det, er klart,
men det vi ofte ikke tenker på, er hvordan det kan bli brukt i mobbing. Vi flirer og ler
av en person som driter seg ut, og det er ytterst sjeldent godt ment. I slike situasjoner
har lærere ofte problemer med å se at det er mobbing. Rett og slett fordi han eller hun
ikke klarer å se forskjell på en latter som er ment godt, og en latter som er ondsinnet.
Men hvordan skiller vi egentlig på dette?

Det finnes mobbing på de aller fleste skoler. Den forekommer i alle mulige situasjoner, og
på så mange forskjellige måter at hvis man skulle skrevet dem ned alle sammen, ville det tatt
flere timer. Likevel er det noen måter som er mer brukt enn andre, og i tillegg til mobbing
over SMS og internett, er latter en av dem. Hvis en person svarer feil på lærerens spørsmål,
bryter gjerne klassen ut i latter. Likevel tar ikke læreren fatt i det som skjer, og overser gjerne
hendelsen, fordi han eller hun ikke forstår forskjellen på latter som er ment godt eller latter
som er ment ondsinnet.

For dårlig oppfølging av lærerne
La oss si at det sitter fem gutter i en skoletime, og fire av dem ler seg ihjel av den ene fordi
han nettopp hadde klippet håret i en litt rar fasong. Etterhvert blir han så sint at han slenger
stygge ting om dem tilbake. Til tross for at dette helt tydelig er mobbing, tar gjerne læreren
bare gutten som kalte mobberne for stygge ting og kjefter på ham, fordi læreren ikke forstod
at latteren egentlig var verre enn gutten som slengte dritt.
Til tross for at lærere og rektor gjør alt de kan for å lære hverandre, og elever, hva mobbing
er, blir situasjoner som dette ikke gjort noe med.
Det er mye bedre med en lærer som overreagerer, enn som underreagerer. Det er bedre å være
sikker på at en ikke blir mobba, enn å la en bli det. En person som blir mobba, er en person
for mye. Vi trenger lærere som følger med hele tiden. Som er fullstendig klare over hva
mobbing er, og vet hvordan de skal reagere for å få slutt på det!

Latter er en av de verste måtene å mobbe på
Du skulle kanskje ikke trodd det, men nettopp fordi du ikke vet hvor mye vondt som faktisk
ligger bak en latter, kan det være en av de styggeste måtene mobbing forekommer i. Hvis
noen ler av deg, vet du ikke nødvendigvis hva det er som er “galt”. Du vet ikke om noen ler
av deg fordi du har på deg rare klær, fordi du sa noe feil eller fordi handlingen du nettopp
gjorde, ikke burde vært gjort. Du vet ikke hvilke ord som ligger bak latteren, og det er nettopp
derfor det kan være så utrolig stygt. Hvis noen slenger et eller annet stygt ord etter deg, er
det lett å overse, fordi du gjerne vet det ikke er sant. Men hvis noen derimot ler av deg, vet
du ikke hva det er de prøver å si, og tar det gjerne for å være flere ganger så stygt som det
kanskje egentlig var.

Vi må være flinkere til å vise hva slags latter vi bruker
Hvis det skjer noe morsomt som inkluderer andre personer, er det viktig at vi passer på om
det egner seg å le eller ikke. En lur ting kan være å se på den personen vi holder på å le av.
Hvis det ser ut som det er greit for personen at vi ler, så er det også greit å le. Likevel må vi
være forsiktige med dette også, for vi kan aldri være helt sikre på om personen faktisk synes
det er greit, til tross for at det ser sånn ut. Som sagt kan et smil bety mer enn at en person er
glad.
En annen måte å vite om det er greit å le på, er å tenke på hvordan det kan virke for den
personen du ler av. Hvis du vet at målet for personen du skal le av, er å være morsom, er det
jo definitivt greit å le. Hvis han eller hun derimot tryner, foreksempel, vet du ikke om han
eller hun egentlig synes det er så kult å bli ledd av.

Ikke så vanskelig å skille på som vi tror
Selv om det høres nesten umulig ut å skille på hva som er å le med, og hva som er å le av,
finnes det enkle tegn man kan se etter:
- Tenk på hvor populær personen som blir ledd av, er. Hvis du vet at denne personen har
mange venner, og blir godt likt av de aller fleste, kan du være sikkert på at han eller hun har
god selvtillit, og tåler en del latter. Hvis personen derimot virker ganske stille, og kanskje
ikke har så mange venner, er det sannsynlig at han eller hun ikke er like populær heller.
Dermed kan du vite at det som oftes er større risiko for at den som er mer upopulær til å bli
mobba, og at latteren av den personen ikke nødvendigvis er ment godt.
- Som sagt, se hvordan personen reagerer på det som skjer. Hvis personen ser mer eller
mindre misfornøyd ut etter at han eller hun, foreksempel, har tryna, er det mest sannsynlig at
det heller ikke så lurt å le.
- Hør på måten latteren blir ledd på. Det er gjerne at en godsinnet latter blir ledd på en annen
måte enn en ondsinnet en, og hvis man hører litt etter, er det ikke egentlig så vanskelig å høre
forskjell.
Selv om disse korte punktene kan være til hjelp nå og da, er de ikke nødvendigvis alltid helt
riktige. Likevel er det greie utgangspunkt å ha, og viktige ting å tenke på.

Vi kan derfor ikke lure oss unna
Mobbing skjer fortsatt, og vi må ikke være naive nok til å tro det ikke skjer rundt oss også.
Ondsinnet latter er ikke så vanskelig å oppdage som vi tror det er, og lærere må ta mer fatt i
hendelser som skjer, og som kan være utrolig mye mer alvorlig enn det vi faktisk tror det er.
Latter kan være så stygt at man nesten ikke skulle trodd det, og derfor er det også så utrolig
viktig at vi får stoppet det. I det minste at vi stopper det når det skjer. Det er viktig at vi
fortsatt jobber med forebyggende arbeid mot mobbing, og at vi vet hva det er, og hvordan vi
skal handle hvis vi oppdager det. Mobbing eksisterer fortsatt, og det er viktig at vi jobber
hardt for å få det vekk!



-----
Sleit litt med å finne en god avslutning, og så ble det litt knapt med tid, men ja!
Bilde
Brukerens avatar
Ella Iselin Howells
Basilisken i Mysteriekammeret
 
Innlegg: 2760
Registrert: 21 Feb 2010 15:10
Bosted: Oslo, Norge


Re: Ellas responstråd!

Innlegg Tidus Phoenix De Angeles » 28 Mai 2012 21:55

Yeah, responstråd! :D Synes det var bra skrevet, velformulert og mye sant! Vet du ikke hadde så mye tid, men det meste var bra! Du kan sikkert pusse litt her og der om du vil gjøre det enda bedre, meen jeg orker ikke å skrive noen detaljert analyse nå xD Husk at når "en" brukes som et tall, skal det være én (to, tre, fire, osv.). Var det forresten meningen at oppsettet skulle se nærmest ut som et dikt? XD
"Lykken er to puffer."
Tidus Phoenix De Angeles
Polyksir
 
Innlegg: 3734
Registrert: 01 Jan 2009 14:19
Bosted: Le Café Musain


Re: Ellas responstråd!

Innlegg Ella Iselin Howells » 28 Mai 2012 21:58

Hehe, jo takk. Og nei, det var ikke egentlig meningen. Har bare fått kritikk på at jeg ikke har nok avsnitt på tekstene mine, så jeg prøver det, kinda... Og så kopierte jeg det fra Google Documents, så jeg tror det er derfor det ser sånn ut xD
Bilde
Brukerens avatar
Ella Iselin Howells
Basilisken i Mysteriekammeret
 
Innlegg: 2760
Registrert: 21 Feb 2010 15:10
Bosted: Oslo, Norge


Re: Ellas responstråd!

Innlegg Ella Howells » 27 Des 2013 01:12

View My Video

Oi, uhm, sååehhh! Jeg spilte inn en noe mer "lystig" versjon av Youth, opprinnelig laget av Daughter.
Som alle sikkert vet så er det shitskummelt å spille inn sin egen stemme og høre på den og det er HVERTFALL skummelt å publisere det noe sted, men jeg tenkte jeg skulle poste den her så dere kunne få høre! Har suget masse før, men så hadde jeg en laaang pause. Derfor har jeg egentlig ganske utrent stemme som jeg prøver å synge så mye som mulig med for å trene den opp igjen! Er så veldig glad i å synge, så trenger all trening jeg har få!
Vil gjerne ha respons på sangen, men haha plis ikke særlig mye på den elendige gitarklimpringa som er den samme gjennom hele sangen. Det er først og fremst for å ha en eller annen form for bakgrunnsmusikk, og fordi det er mye morsommere å spille selv enn å ha playback. Hehe.

Så ja! Plis, respons! Vet at stemmen knekker et eller annet sted der og sånn, men vil ha tips og kritikk og alt mulig fra dere forummennesker!
Dere er tross alt litt koseligere enn hele verden. x3
yolo
Brukerens avatar
Ella Howells
Zonko morobutikk
 
Innlegg: 1069
Registrert: 25 Des 2012 15:13
Bosted: er den som lever i pcladerkabelen din


Re: Ellas responstråd!

Innlegg Channe » 27 Des 2013 03:12

Har ikke noe kritikk å komme med, fordi jeg kan ikke noe om sånt, men er skikkelig glad for at du la ut dette!! Du er skikkelig flink til å både synge og spille, Agnes! ^^
Brukerens avatar
Channe
Galtvortskolens beste medlem
 
Innlegg: 5601
Registrert: 14 Des 2008 14:11


Re: Ellas responstråd!

Innlegg Lilja Ravnsdottir » 15 Jan 2014 00:12

Gitarspillinga tenkte jeg ikke over før mot slutten hvor jeg leste gjennom innlegget ditt en gang til, den er jo litt humpete innimellom (noe jeg egentlig har litt sansen for i enkelte sammenhenger), men er det en ting jeg ikke kan hjelpe med, så er det akkurat det.
Jeg likte det veldig godt! Nå er ikke jeg musiker eller noe, og har ikke peiling på teknikk, men jeg likte det, og synes du treffer fint hele veien. Du har en stemme som er veldig behagelig å høre på, og hadde lydkvaliteten vært bedre, så hadde denne stått på repeat ;)
Light travels faster than sound, which is why some people may appear bright until they speak.

Her.
Brukerens avatar
Lilja Ravnsdottir
Professor Slurs yndling
 
Innlegg: 1447
Registrert: 07 Mai 2011 18:07
Bosted: Østlandets mest sentrale ødemark



Gå til Respons

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Majestic-12 [Bot] og 7 gjester

cron