Sine's enkle guide for å skrive en ordentlig søknad.

Alt som omhandler Galtvortskolen, og ikke hører hjemme i noen av de andre kategoriene. Du finner også informasjon fra rektor og administratorer her.

Sine's enkle guide for å skrive en ordentlig søknad.

Innlegg Sine Metu » 16 Des 2009 18:07

Vel. Jeg er rimelig lei av å avslå søknader fordi innholdet er for kort/inneholder usaklige ting ogsåvidere.
Derfor er dette en wannabegood-guide til hvordan man skriver en god søknad til HIKK eller Det Edle Selskap.

Første trinn; Se forskjellen på HIKK og DES.

I motsetning til hva de fleste sier, er ikke HIKK eller Det Edle Selskap motsetningene til hverandre. HIKK er gruppa for de som vil hjelpe husnissene. Joda, de liker å tenke på seg som "gode", men det er ikke det som er hovedformålet deres. Hovedformålet deres er å hjelpe husnissene.

Det Edle Selskap er gruppa for elitestudentene som anser seg som bedre enn alle andre. De regner seg selv ikke som onde eller noenting, de er bare _bedre enn alle andre. (Ifølge dem selv.) De viser selvfølgelig forrakt for HIKK fordi de sløser bort penger og slikt på husnisser som de anser som uverdige, underlegne slaver. Men så viser de stort sett forrakt for alt, så HIKK er ikke spesielt enestående i den situasjonen.

Så for å oppsummere; HIKK er ikke den gode siden, DES er ikke den onde. De er bare to forskjellige grupper med ulike formål. Derfor hjelper det ikke å skrive "JEG HATER HIKK FOR DE SUGER JEG HATER HUSNISSER, SLIPP MEG INN!!!!!1111" i en søknad til DES.

Andre trinn; Lengde på søknaden.

I en søknad til HIKK eller DES krever begge klubbene en viss lengde på søknadene sine. Selvfølgelig betyr ikke lengden så mye som innholdet, men du har en større sjangse for å bli akseptert inn hvis du skriver fem linjer istedet for to.
For eksempel;

"Hei, jeg heter Pernille. Jeg vil være medlem."

Den blir ikke akseptert.

"Hei, jeg heter Pernille, og min enestående drøm er å bli medlem i HIKK. Jeg har alltid likt husnissene og synes at det er grusomt at de må lide under trollmennenes strenge regime- blablabla + 7 linjer til."

DEN blir akseptert. (Hvis innholdet har noe med saken å gjøre.)

Oppsummering; Skriv så mye du klarer, sålenge det er saklig. Jo lengre, jo bedre.

Tredje trinn; Smisking.

Det er en ting som er veldig viktig når det gjelder søknader, og dette er smisking. Den som vurderer om du skal slippe inn eller ikke liker selvfølgelig å høre hvor enestående/snille/bedre/etc de er. Det de ikke liker å høre er hvor idiotiske de er hvis de ikke godtar deg. Sannsynligheten for at du ikke blir godtatt er mye større da.

Oppsummering; Smisk, ikke pisk. x3

Fjerde trinn; Gode kvaliteter.
I en søknad om medlemskap skal man alltid nevne hvilke gode kvaliteter man har, men man skal ikke overdrive skrytingen sin. Ingen orker å lese et milelangt brev om hvor flott håret ditt tar seg ut når solen lyser på det mens du står AKKURAT i den stillingen. Det vi derimot vil høre er hvilke gode kvaliteter som klubbene kan dra nytte av.
"Jeg er veldig arbeidssom, og lærer raskt!" Denne setningen vil gi deg et pluss i HIKK. (DES, dessverre bryr seg ikke helt.)
"Jeg anholder en viss standard når det gjelder menneskene jeg omgår meg med." Dette gir deg et pluss i DES. (HIKK vil nok se nokså skeptisk på deg.

Oppsummering; Positive egenskaper, men ikke for mye, for ingen liker en perfekt person som bare snakker om seg selv.

Femte trinn; Innhold.

Selvom det er nokså godt beskrevet hva vi er ute etter i de tidligere trinnene, ser man seg likevel nødt til å forklare noe når det gjelder innhold. Innholdet i en søknad er viktig, og du er nødt til å følge med. Ingen bryr seg om hvor mye du hater HIKK, eller hvor mye du forrakter DES. Å snakke om at du vil ha galleoner fører deg heller ikke noe sted.

Klubbene er ikke til for at du skal tjene penger, de er til for at du skal ha det litt gøy når det kommer til rpg. Skriv derfor hva du vil gjøre som medlem, hvorfor du vil være medlem og skriv noe som har med temaet å gjøre.

Dette var alt jeg hadde å fortelle, jeg håper at den vil være til nytte for noen av dere som skal skrive en søknad til en av klubbene.




(Brukbar eller forkastelig? Respons/tillegg, mottas med takk. x)
Ikke trykk her. Jeg advarte deg, altså.
Sine Metu
Rektor Humlesnurrs yndlingselev
 
Innlegg: 4804
Registrert: 16 Des 2008 19:35


Re: Sine's enkle guide for å skrive en ordentlig søknad.

Innlegg Marth Akamatsu » 16 Des 2009 21:01

Jeg syns den ser veldig brukbar og nyttig utut. :3 Men jeg vet ikke, jeg kommer sannsynligvis aldri til å søke om hverken HIKK eller DES. x) Om jeg noen gang skal skrive en søknad, tror jeg jeg kommer til å lete fram denne. :3
Brukerens avatar
Marth Akamatsu
Professor
 
Innlegg: 6890
Registrert: 26 Des 2008 00:10


Re: Sine's enkle guide for å skrive en ordentlig søknad.

Innlegg Sine Metu » 16 Des 2009 21:06

Jeg elsker deg, Marthypants. Gift deg med meg.
Ikke trykk her. Jeg advarte deg, altså.
Sine Metu
Rektor Humlesnurrs yndlingselev
 
Innlegg: 4804
Registrert: 16 Des 2008 19:35


Re: Sine's enkle guide for å skrive en ordentlig søknad.

Innlegg Marth Akamatsu » 16 Des 2009 21:06

Okei. <3333
... Meneh, da tror jeg jeg får et par haters. *hinte spesielt til Ainareiel*
Brukerens avatar
Marth Akamatsu
Professor
 
Innlegg: 6890
Registrert: 26 Des 2008 00:10


Re: Sine's enkle guide for å skrive en ordentlig søknad.

Innlegg John McVinkel » 16 Des 2009 21:46

Kjempe flott guide, Sine. Denne er virkelig til hjelp, for nye og gamle medlemmer :D
I've changed.
John McVinkel
Fabeldyr
 
Innlegg: 579
Registrert: 12 Sep 2009 19:38


Re: Sine's enkle guide for å skrive en ordentlig søknad.

Innlegg Ainareiel Francesca » 16 Des 2009 21:56

Marth Akamatsu skrev:Okei. <3333
... Meneh, da tror jeg jeg får et par haters. *hinte spesielt til Ainareiel*


!!!!!!!! :evil:
Brukerens avatar
Ainareiel Francesca
Fnattbussen
 
Innlegg: 2971
Registrert: 15 Des 2008 23:25
Bosted: Under senga di.


Re: Sine's enkle guide for å skrive en ordentlig søknad.

Innlegg Pam Channing » 16 Des 2009 22:17

Nydelig guide, Dawjn. Den kunne ikke ha vært skrevet bedre. Jeg liker dine små humorinnslag i teksten ^^
Men jeg tror at en av grunnene til at du får så mange søknader du må avslå er fordi folk misforstår hele søknadsgreien. Det burde vært bedre forklart på blandt annet DES sin side hva slags type søknader de mener (du kan jo eventuelt linke til denne tråden). Det som står nå er veldig lett å misforstå, selv jeg gjorde det. Jeg er sikker på at det er ganske mange som ønsker å være med i HIKK eller DES, men som har fått søknaden avslått bare fordi ting har vært uklart.
*´¨)
¸.•´¸.•*´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ Channing
Brukerens avatar
Pam Channing
Fjærpenn
 
Innlegg: 458
Registrert: 15 Des 2008 11:58


Re: Sine's enkle guide for å skrive en ordentlig søknad.

Innlegg Sine Metu » 16 Des 2009 22:21

Jeg må bare si at jeg storkoste meg med å avslå søknaden til en av de gamle medlemmene fordi de skrev "D'oh, jeg er selvskrevent medlem, lol." og "Jatakk." <__<' xD
Ikke trykk her. Jeg advarte deg, altså.
Sine Metu
Rektor Humlesnurrs yndlingselev
 
Innlegg: 4804
Registrert: 16 Des 2008 19:35


Re: Sine's enkle guide for å skrive en ordentlig søknad.

Innlegg John McVinkel » 17 Des 2009 09:08

Daìn skrev:Jeg må bare si at jeg storkoste meg med å avslå søknaden til en av de gamle medlemmene fordi de skrev "D'oh, jeg er selvskrevent medlem, lol." og "Jatakk." <__<' xD


Jeg tror jeg vet hvem det er xD
I've changed.
John McVinkel
Fabeldyr
 
Innlegg: 579
Registrert: 12 Sep 2009 19:38


Re: Sine's enkle guide for å skrive en ordentlig søknad.

Innlegg Eàmané Wesenberg » 17 Des 2009 12:42

Jeg syns det burde være flere sånne klubber. 8-)
Bilde

Hello, my name is Kami
Brukerens avatar
Eàmané Wesenberg
Trollmannsjakkmesteren
 
Innlegg: 4982
Registrert: 14 Des 2008 13:44
Bosted: Jamba



Gå til Galtvortskolen

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

cron